Bliv en del af Queer The Futures forårshold!
Vil du være en del af et frivillig queer fællesskab, der skaber en forskel for unge? Så læs mere om vores tre frivillige jobs lige her
Queer The Future – LGBT+ Danmarks ungehøjskole – er et socialt fællesskab for unge LGBT+ personer ikke alene for dem, som deltager, men særligt også for dem, som engagerer sig i det frivillige arbejde. Frivillige ildsjæle i aldersgruppen 20-30 år står nemlig for at planlægge og afvikle hele ungehøjskolen, med understøttelse af en ansat på sekretariatet. Inden ungehøjskolen gennemgår man oplæring og bliver rustet til at varetage de unge, mens man får indflydelse på programmet, og er med til at udvikle programpunkter, idéer og tiltag, der kan skabe de bedst mulige rammer for ungehøjskolens deltagere.
Vil du vide mere om ungehøjskolen, så læs her.
Og bliv klogere på, hvordan det er at være frivillig på ungehøjskole her, hvor to tidligere frivillige fortæller.
Kom med som koordinator, kontaktperson eller køkkenholdsfrivillig:
Queer The Future er for dig, som gerne vil skabe et lærerigt, socialt og trygt fællesskab for unge i aldersgruppen 16-25 år sammen med andre frivillige. Går du derfor med overvejelser om at blive frivillig på ungehøjskolen, og har du lyst til at være med til at skabe trygge rammer for dig selv og andre unge queerpersoner, kan du engagere dig på flere måder – som koordinator, kontaktperson eller køkkenholdsfrivillig.
Koordinator:
Ungehøjskolen planlægges overordnet af en projektleder fra sekretariatet og to frivillige koordinatorer. De er med til at afholde samtaler med interesserede frivillige, planlægge frivilligoplæringsdage, og er på ungehøjskolen de nærmeste kontaktpersoner for de frivillige.
Koordinatorernes ansvarsområde på ungehøjskolen er dermed:
- At understøtte de frivillige på køkkenholdet og kontaktpersonsholdet
- At facilitere frivilligmøder hver aften
- Eventuelt at hente og bringe oplægsholdere
- Skiftevis at være nattevagter
- At have løbende kontakt til projektlederen, i tilfælde af spørgsmål eller problemer
Som koordinator vil du forventeligt bruge 2-3 timer om ugen, i tre måneder op til ungehøjskolen, på diverse opgaver. Har du lyst til at give dig i kast med både administrativt og en god mængde relationsarbejde, kan du med fordel overveje at blive koordinator.
Kontaktperson:
Som kontaktperson er du med til at forberede og afvikle programpunkter på ungehøjskolen. Derudover vil du, sammen med en medfrivillig, blive nærmeste kontaktpersoner for en mindre gruppe deltagere, som I også spiser frokost og aftensmad med.
Opgaverne inkluderer dermed:
- At være tilgængelig for sin kontaktgruppe
- At spise sammen med sin kontaktgruppe under frokost og aftensmad (ikke morgenmad)
- At afvikle en eller flere aktiviteter i planlagte tidsrum
- At være tilgængelig under en eller flere aktiviteter i planlagte tidsrum
Køkkenfrivillig:
Som køkkenfrivillig er det din opgave at forberede indkøbslister, sammensætte madprogram og forberede morgenmad, frokost og aftensmad for de frivillige og deltagerne. Der vil være forskellige vagter, som du og dine medfrivillige skiftes til at tage, under hele forløbet.
Køkkenholdets opgaver er derfor:
- At planlægge og forberede morgenmad, frokost, aftensmad og snacks i løbet af dagen
- At rydde op og vaske op
- At sørge for kaffe og the
- At handle ind efter behov
Som kontaktperson og køkkenfrivillig, forventer vi, at du dedikerer dig i to weekender op til ungehøjskolen, hvor vi mødes og planlægger ungehøjskolen sammen. Der kan være mindre opgaver, såsom at forberede indkøbslister og færdiggøre programpunkter i perioden op til ungehøjskolen.
Ungehøjskolens forårshold afholdes d. 24.-28. marts på Sydfyn.
Inden ungehøjskolen forventer vi, at du kan deltage i frivilligdagene den:
- 2.-3. marts (i Vejle)
- 9. marts (i København)
Send en motiveret ansøgning til på 1/2-1 side, hvor du skriver om dine tanker om at blive frivillig på ungehøjskolen. Du må gerne inkludere, hvilken rolle du søger som frivillig, og dit navn, pronomen og alder.
Vil du høre mere om at blive frivillig på ungehøjskolen, eller har spørgsmål til opgaverne, så kontakt projektleder Amanda Dybdal på .