I Skole for Alle tilbyder vi gratis, opkvalificerende kurser og faglig sparring til fagpersoner med det formål at styrke den mentale trivsel blandt LGBT+ børn og unge. Hvis du mener, at dette tilbud kunne være til gavn for dig eller dine kollegaer, så læs videre!

Hvorfor projektet Skole for Alle? 

13,3 % af børn og unge i alderen 15-25 år identificerer sig som LGBT+, og en alt for stor del oplever alvorlig mistrivsel. Hos LGBT+ Danmark modtager vi stadig flere henvendelser fra fagpersoner, der føler, de mangler viden og redskaber til at identificere og støtte LGBT+ børn og unge. Vi ønsker at imødekomme dette behov gennem Skole for Alle, hvor vi tilbyder gratis, opkvalificerende kurser og faglig sparring til fagpersoner i hele landet. Deltag og bliv bedre rustet til at støtte LGBT+ børn og unge i din praksis.  

Ved at deltage i en af vores workshops eller modtage faglig sparring kan du: 
  • Få konkret viden og værktøjer til at identificere og støtte LGBT+ unge. 
  • Være med til at forbedre deres trivsel og livskvalitet i din kommune. 
  • Få gratis og værdifuld indsigt i, hvordan tidlige indsatser kan gøre en forskel.  
Hvem henvender Skole for Alle sig til? 

Tilbuddet omfatter minimum halvdelen af alle kommuner i Danmark og er målrettet fagpersoner, der arbejder med grundskolen, herunder skolesocialrådgivere, PPR, SSP, Børn- og Ungeforvaltninger, socialforvaltninger, skolesundhedsplejersker samt lærere og øvrigt personale i grundskolerne. OBS! Skole For Alle kan kun benyttes i kommuner, hvor der ikke selvstændigt er afsat midler til området.

Skal din kommune have gavn af Skole for Alles tilbud? 

Book et kursus eller hør mere om Skole for Alle ved at kontakte projektleder Anna Tracey Wandel på e-mail eller telefon +45 54 30 00 81 

Hvad mener vi med, mange LGBT+ unge er i alvorlig mistrivsel?  

  • Mere end hver 10. ung i alderen 15-25 år identificerer sig som LGBT+ personer.  
  • Andelen af elever, der har skadet sig selv inden for det seneste år, er 3 gange så stor for LGBT+-elever i grundskolen 
  • Mere end halvdelen af LGBT+-elever viser tegn på angst eller depression 
  • Dobbelt så LGBT+ unge mange dropper ud af uddannelser  
  • 1/3 af LGBT+ eleverne føler ikke, de kan være sig selv i skolen.  
  • Der er lidt mere end hver tredje LGBT+-ung, der i mindre grad eller slet ikke er tryg ved at gå til sine lærere. 

Kilde: LGBT+-elevers trivsel og mental sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination