LGBT+ kompetencer på børne- og ungeområdet
I LGBT+ Danmark tilbyder vi en række forskellige kurser som skal klæde fagpersoner, som dagligt beskæftiger sig med børn og unge på til at arbejde med emner som køn, seksuel orientering, normer og kønsidentitet.
Køn, normer og seksualitet er emner, der i dag har stor betydning for børn og unge. Det anslås at der i hver skoleklasse i gennemsnit sidder 1-2 LGBTQ+ elever. Fordi rigtig mange af disse børn og unge vokser op i et samfund, som ikke altid forstår og anerkender diversitet, kan det at bryde med normer for køn og seksualitet have stor negativ effekt på deres trivsel.
I en undersøgelse af LGBT+ elevers trivsel i skolen, viste det sig at 37 % af de adspurgte LGBTQ+ elever oplevede at føle sig ensomme i skolen. Tilsvarende viser den nationale trivselsmåling at dette gør sig gældende for 6 % af den generelle elevgruppe. I rapporten fremgik også, at 55 % af de adspurgte LGBT+ elever oplever, at de mindst én gang om dagen eller et par gange om ugen føler sig triste og kede af det i skolen. Og at 9 ud af 10 havde oplevet homofobiske og transfobiske skældsord i skolen*.
I takt med at køn, normer og seksualitet er blevet centrale emner, efterspørger flere lærere, pædagoger og andre fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge til dagligt flere kompetencer på LGBT+ området.
For at imødekomme denne efterspørgsel og sikre alle børn en tryggere skolegang, tilbyder vi i LGBT+ Danmark en række kurser, som kan klæde den enkelte medarbejder, arbejdspladsen eller skoleklassen på til at arbejder med køn, seksualitet og normer.