Om LGBT+ Danmarks rådgivning

Vi er en frivillig peer-to-peer rådgivning

Vores rådgivning er et gratis tilbud for alle, der har spørgsmål som knytter sig til det at være LGBT+ person. Det kan fx være spørgsmål om køn, krop eller seksualitet, men det kan også handle om identitet, relationer, fællesskaber og meget andet.

Vi er en peer-to-per rådgivning, hvilket betyder, at vores rådgivere har levet erfaring med spørgsmål omkring seksualitet, seksuel orientering, kønsidentitet og -udtryk. Vi møder derfor vores brugere ud fra, at vi deler nogle af de samme livserfaringer. Det kalder vi også queer-to-peer støtte. Du kan læse mere om de værdier og metoder vi rådgiver ud fra her.

Læs mere om rådgivningens værdier og metoder her

Vores rådgivere er alle frivillige mellem 20 til 65 år, og kommer med mange forskellige baggrunde og erfaringer. Fælles for dem alle er, at de er klar til at støtte dig med udgangspunkt i lige præcis det du har brug for at tale om. Alle vores rådgivere gennemgår grundig uddannelse, løbende opkvalificering og modtager supervision.

Vi har afdelinger i Aarhus, Aalborg og København, og her kan du få fat i os enten telefonisk, skriftligt eller ved et  møde. Vores rådgivere kan hjælpe dig med de fleste emner, som knytter sig til det at være LGBT+ person, og vi står klar til at hjælpe dig, hvad end du har brug for råd, sparring eller blot et par lyttende ører.

Du har også mulighed for få professionel sparring af vores fagkonsulenter, hvis du er fagperson og møder LGBT+ personer i dit arbejde.

Vi er en fortrolig rådgivning med tavshedspligt

Vi er en fortrolig og ikke en anonym rådgivning. Det vil sige, at vi i nogen tilfælde vil kunne se hvem du er.
Når du booker en tid hos os, kan vi se det navn og den mailadresse du angiver. Du er velkommen til at bruge lige præcis det navn du ønsker. Vi beder om din mailadresse, for at kunne kontakte dig, hvis vi har brug for at aflyse eller ændre den bookede tid. Kontakter du os på telefon, kan vi se ikke se det nummer du ringer fra. Kontakter du os via mail, kan vi se den mailadresse, du bruger, ligesom når du booker en tid. Du kan naturligvis altid skrive fra en anonym mailadresse.

Alle rådgivere og medarbejdere tilknyttet rådgivningen er underlagt tavshedspligt. Det betyder, at alt du taler med rådgiveren om, ikke bliver delt uden for rådgivningen. Vi kan dog være nødt til at tilsidesætte tavshedspligten, hvis vi har mistanke om personfarlige forhold. Hvis du f.eks. fortæller, at du har planer om selvmordsforsøg, at du som mindreårig er udsat for vold i hjemmet, eller hvis du fortæller om en planlagt hadforbrydelse, vil vores rådgivere være underlagt underretnings- eller afværgepligt og derfor være nødsaget til at kontakte myndighederne.

Vi følger herudover vores brancheorganisation, RådgivningsDanmarks, almindelige bestemmelser for rådgivning, som du kan læse mere om her

Vi passer godt på dine data

Vi ved, at mange af vores brugerne kan være nervøse for at dele oplysninger om deres liv – også selvom de er fortrolige, i frygt for ufrivilligt at blive ”outet”. Det har vi fuld forståelse for, og vi gør derfor vores bedste for at passe rigtig godt på din data.

Vi sletter mails efter endt rådgivning, og gemmer kun enkelte mails i helt anonymiseret form i fbm. intern uddannelse. Al øvrig korrespondance og informationer givet i fbm. booking af samtaler vil blive slettet efter 12. måneder. Du kan altid henvende dig og få din data slettet før. Hvis du ønsker dette kan du skrive til faglig leder af rådgivningen, Silvia Miglioranza, på [email protected]

Vi vil altid gerne høre din mening

Vi arbejder hele tiden på at gøre vores rådgivningen endnu bedre, og vi vil altid gerne høre om din oplevelse. Det har du mulighed for at gøre helt anonymt ved at udfylde denne formular.

Hvis du har haft en dårlig oplevelse med vores rådgivning, opfordrer vi til at du fortæller os om det med det samme. Så har vi nemlig mulighed for at ændre på det hurtigere og endnu flere kan få glæde af vores rådgivning.

Hvis du har forsøgt at komme i dialog med os, men ikke oplever nogen forbedringer, er du naturligvis velkommen til at klage. Du kan klage over din oplevelse i forbindelse med rådgivningen, men ikke over åbningstider og praktiske forhold. Hvis du har nogle kommentarer om det, er du velkommen til at bruge formularen oven for.

Hvis du ønsker at klage, så læs og følg klagevejledningen her

Rådgivningen i Aalborg

Her kan du læse mere om rådgivningen og deres lokaler i Aalborg

Læs mere

Rådgivningen i Aarhus

Her kan du læse mere om rådgivningen og deres lokaler i Aarhus

Læs mere

Rådgivningen i København

Her kan du læse mere om rådgivningen og deres lokaler i København

Læs mere