Børn og undervisning

LGBT+ børn og unge i grundskolen er desværre markant mere udsatte end deres klassekammerater. Det gælder både mobning, stigmatisering og hadefuld tale, men også negative trivselstal præger gruppen af børn og unge.

I en rapport af LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark om LGBT+ personers vilkår i grundskolen svarede 37 % af respondenterne, at de føler sig ensomme i skolen. Mere end 9 ud af 10 af de adspurgte svarede, at de oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen. Tallene bliver bakket op af en undersøgelse fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd i 2024, som viser, at kun 40 % LGBT+ grundskoleelever føler de generelt kan være sig selv på deres skole, og at 40 % har selvskadet inden for det seneste år. I LGBT+ Danmark oplever vi stort ønske fra lærere og skoleledelser om opkvalificering og hjælp til at arbejde med trivsel og inklusion af LGBT+ elever. LGBT+ Danmark arbejder derfor på et generelt løft af folkeskolelærernes kompetencer, hvad angår sikring af trivsel for alle elever.

Politiske målsætninger

  • Tilbagevendende national måling af LGBT+ elevers trivsel i grundskolen på mellemtrin og udskoling.
  • Landsdækkende skolekampagne mod mobning og skældsord relateret til LGBT+ personer.
  • Nedsættelse af ekspertgruppe til fremme af et mere inkluderende og mangfoldigt skolesystem.
  • Indskærpe i undervisningsmiljøloven, at pligten til at sikre et godt undervisningsmiljø omfatter, at det er fri for chikane og diskrimination.
  • Revision af undervisningsmateriale og pensumlister i skolen med  særligt henblik på at fremme mangfoldig repræsentation.

Andre initiativer

  • Kommuner og skoler skal inddrage LGBT+ perspektivet i anti-mobbestrategier med fokus på både digital og fysisk mobning.
  • Kommuner skal tilbyde efteruddannelse til lærere og pædagoger til at fremme ligebehandling og mangfoldighed.
  • Kommunerne skal sørge for, at LGBT+ undervisningsmateriale anvendes.