Pride er oprør. Det må virksomhederne ikke glemme

Marsha P. Johnson og Syvlia Rivera afbilledet på maleri

I dag markerer vi 52-året for årsagen til, vi afholder pride verden over. I den anledning vil vi i dag minde alle de godvillige virksomheder om, hvorfor vi flager med regnbueflaget. At pride er kamp ikke branding; at deres opbakning er positiv, men det følger et ansvar.  

“Jeg har mine borgerrettigheder!” skulle Marsha P. Johnson, en sort transkvinde, drag queen og ikonisk aktivist, efter sigende have råbt, efter hun slyngede et shotglas igennem baren. På Stonewall In i New York City den 28. juni 1969 udløste Johnsons splintrende shotglas et ekko af oprør, som ville give genlyd 52 år senere.  

Hvad der præcis skete på den næsten mytologiske tidlige morgen i Greenwich Village, er der mange forskellige udlægninger af. Men en ting står klart tilbage for eftertiden:  

Efter endnu en af politiets ransagninger og angreb på LGBT+ nattelivet, satte homoseksuelle, transpersoner, biseksuelle og drag queens endelig foden ned og gik til modværge mod en statsmagt, der havde chikaneret og diskrimineret LGBT+ miljøet i årevis.  

I dag er jubilæet for grunden til, at der afholdes pride verden over i junimåned – gadekampene, the Stonewall Riots, der startede den 28. juni 1969 og fulgte i dagene efter.  

 

Politi i kamp med en gruppe queers

Politiet der rykker ind på LGBT+ baren Stonewall Inn om morgenen d. 28. juni 1969. Foto: Joseph Ambrosini for New York Daily News

Marsha P. Johnson ved Gay Liberation Front Demonstration.

Marsha P. Johnson ved Gay Liberation Front Demonstration foran rådhuset i New York City. Foto: Diana Davies / New York Public Library

Kampen er langt fra vundet

Marsha P. Johnson, Sylvia Rivera og alle de andre demonstranter er symboler for den modstand, den kamp, som priden stadig er. Så selvom der er sket meget siden, og Priden ser væsentlig anderledes ud end de demonstrationer, som prægede New Yorks gader i 1969, er det vigtigt vi aldrig glemmer, hvorfor vi stadig marcherer gennem byer verden over. 

I dag er der knap en virksomhed, som ikke har svøbt deres logo i regnbuefarver i anledning af pride. Det er både rørende positivt men kan også virke overvældende, hvor meget visuel opbakning vores bevægelse har fået i juni henover de seneste få årtier.  

Priden er oprør mod systemisk diskrimination og vold, og det er helt afgørende, at virksomhederne er sig dette bevidst. Skønt LGBT+ nattelivet ikke forfølges af politiet herhjemme, sker det fortsat mange steder i verden, hvor de store virksomheder også opererer. Derfor forventer vi, at hvis en virksomhed flagrer regnbueflaget et sted i verden, er opbakningen til at føle alle steder.

Internationale virksomheder er magtfulde og kan være afgørende spillere i at presse regeringer og mobilisere befolkninger til fordel for landets seksuelle og kønslige minoriteter. Men det kræver mod – eksempelvis til at opdatere sit logo i regnbuensfarver alle steder, hvor virksomheden arbejder, og ikke belejligt undlade det i lande, hvor det ikke entydigt er en god marketingsstrategi. 

Virksomheder er en del af løsningen

Heller ikke herhjemme er kampen vundet. Selvom vi er langt med vores rettigheder i Danmark, lider LGBT+ personer fortsat af alarmerende dårligere mental sundhed og trivsel. 

De fleste vågne timer i vores liv bruges på arbejdspladsen. Vi ved, hvor svært LGBT+ personer har det med at være åbne om deres identitet på arbejdet. En undersøgelse af HK Hovedstaden konkluderede tidligere på året, at LGBT+ personer udsættes for dobbelt så mange krænkelser på arbejdspladsen.  

Derfor tror vi heller ikke på, at vi kan skrive de store virksomheder ud af ligningen, hvis vi for alvor vil forbedre vilkårene for LGBT+ personer. Vi kan rykke nok så meget fra politisk hånd, men det er arbejdsgiverne derude, der har ansvar for den daglige trivsel. De har ansvar for de vilkår og rammer, som LGBT+ personer konstant støder sig på og giver blå mærker. Derfor skal løsningen også komme fra dem.  

Vi fornemmer, at mange virksomheder faktisk ønsker at gøre en forskel for LGBT+ personer, og at “pinkwashing” er noget, de færreste vil associeres med. Derfor skal der lyde en åben invitation herfra: Vi bistår gerne med råd, kurser og opkvalificering, så jeres LGBT+ medarbejdere kan mærke godviljen helt konkret i deres hverdag – også når sommerens prides bliver til grå dagligdag resten af året.

Pride er oprør og flaget skal også hejses når der kan være risici forbundet med det for virksomhederne. For det er der for LGBT+ personer, hvor gang vi offentligt udtrykker vores seksuelle orientering eller kønsidentitet.

Glædelig Pride Month, og velkommen i kampen, virksomheder.