Dygtige frivillige rådgivere gør en stor forskel for LGBT-personer

Det er vigtig for LGBT Danmark, at personer med spørgsmål om køn og seksualitet altid kan få støtte og vejledning. Her kan du møde Uffe Paulsen, der sammen med de andre fantastiske frivillige rådgivere, sikrer at vi i foreningen kan tilbyde kvalificeret og kompetent rådgivning på området.

Hver torsdag lidt i seks mødes en håndfuld af de i alt 11 frivillige i rådgivningen på LGBT Danmarks kontor i København. Her rådgiver de, de næste to timer, om en bred vifte af problematikker om bl.a. kønsidentitet, seksualitet og juridisk retstilling som LGBT’er. ”Vi får virkelig mange meget forskellige spørgsmål, og det er både LGBT’ere og pårørende der ringer, men også fx undervisere, der gerne vil sikre at de formidler tematikker på området bedst muligt.” siger Uffe, en af de frivillige der tager vagten denne novemberaften. ”Vi har lige fået en chatfunktion, som allerede nu er meget velbesøgt. Inden den mulighed fik vi allerede omkring 250 henvendelser om året på telefon, mail og ved personlig henvendelser. Det er rigeligt i forhold til, hvad vi frivillige kan varetage og samtidigt sikre den højst mulige kvalitet i vores rådgivning.”

 

Frivillig med et stort ansvar

At sikre kvaliteten af rådgivningen er meget vigtig for de frivillige rådgivere, for det er meget personlige og komplicerede problematikker, rådgiverne møder i samtaler med de rådgivningssøgende. Det stiller både store krav til deres viden på LGBT-området  men også til deres evner som rådgivere. ”Vi gør meget ud af hele tiden at dygtiggøre os.” forklarer Uffe. ”Vi har alle hver vores erfaring og viden på området, og derfor kan vi opkvalificere hinanden, ved fx at holde læsegrupper, hvor vi læser og diskuterer ny teori om køn og seksualitet. I forhold til at kunne løfte selve rådgivningsdelen, har vi indgået et samarbejde med en praktiserende psykolog, for at få professionel supervision på vores arbejde. Hver anden måned har vi en session med hende, hvor vi kan tage de svære cases op, og hvor hun så giver os vejledning til, hvordan vi bliver bedre rådgivere. For vi er jo ikke ”bare” en skulder at græde ud ved. Vi skal faktisk kunne udføre et rådgivende arbejde, som gerne skulle den rådgivningssøgende noget afklaring, så vedkommende kan komme videre i livet.”

Hvad er det så, der får almindelige mennesker til at påtage sig den ansvarsfulde opgave at rådgive og hjælpe folk med deres ofte svære personlige spørgsmål – også endda helt frivilligt? Det handler ifølge Uffe om følelsen af at kunne hjælpe andre LGBT’ere videre. ”Det er det der med, at folk kan være ved at falde fra hinanden af skræk, nervøsitet eller skam, når de kontakter os. Også når samtalen er slut, kan man opleve, at de er meget lettede over at være blevet mødt i deres tanker og bekymringer – måske for første gang i deres liv. Den følelse er bare total optur, og man bliver nærmest helt høj af det. Det er simpelthen et så stort privilegium at komme så tæt ind på et menneske og rent faktisk gøre en forskel!” slutter han.

Kunne du tænke dig at blive frivillig i rådgivningen eller en af LGBT Danmarks andre frivilliggrupper? Så læs mere her på hjemmesiden og kontakt os på lgbt@lgbt.dk.

 

Fakta om rådgivningen:

LGBT Danmark tilbyder rådgivning i København og Aarhus hver torsdag 18-20 via telefon og chat, og man kan også møde op til en personligt samtale.

Herudover findes den særlige ungerådgivning Ungdomstelefonen, som rådgiver via chat og telefon tirsdage 19-21.

 

Artikel og foto: Ann Sofie Gade, Kommunikationsteamet, LGBT Danmark.