Café AURA får ny visuel identitet og ændrer samtidig lidt i navnet

En kortere version af artiklen er tidligere blevet bragt i Out&About.

Café AURA har udviklet logo med flere versioner samt fået taget billeder som led i at kunne illustrere, hvad tilbuddet handler om. I processen er ’café’ strøget i navnet, således man holder sig til ’AURA’ ligesom i daglig tale.

”En nødvendighed,” fortæller projektleder ved LGBT Danmark, Andreas Beck Kronborg.

”Brugen af ’café’ er ikke rammende for, hvad et AURA-fællesskab er. Det indikerer en fysisk café i byen, hvor man kan købe sig en kop latte. Det er særligt været en erfaring, vi har gjort os i arbejdet med at etablere afdelinger rundt i landet”, siger Andreas, men fremhæver den væsentligste grund til at skille sig af med ’café’-ordet i navnet.

”Vi har egentlig længe talt om, hvorvidt ’café’ gav de unge et indtryk af, at AURA er en café og hvilke forestillinger, det kunne vække. Det dur fx ikke, hvis nye unge tror, de kun kan komme, hvis de køber en latte til 53kr – vi har jo et princip om, at der ikke er egenbetaling i AURA”, griner projektlederen.

Samtidig giver det mulighed for, at fokus kommer på AURA ved at lade det være det eneste ord i logoet. På den måde kommer betydningen af ’AURA’ lettere frem i logoet og resten af den visuelle identitet.

”AURA handler først og fremmest om fællesskab. Det handler om at give mulighed for at danne sig et fællesskab, hvor man kan udtrykke sig som man ønsker – og som man måske ikke har samme mulighed for i de traditionelle fællesskaber som fx skolen, klubben eller i sportsforeningen. På den måde er AURA også et slags ’prøverum’. Et sted, hvor man kan udforske sin identitet – og være noget nyt hver gang. Man må huske på, at identitetsudvikling er en vedvarende proces. Det bliver vi aldrig færdige med”, siger Andreas og fortsætter begejstret; ”Det er derfor ringene i logoet har stor symbolsk værdi. AURA skaber ringe i vandet, så at sige. Ringe i din selvforståelse, ringe i din identitetsudvikling, ringe i din venskabskreds. Og på projektplan skaber vi jo ringe rundt i landet, når vi etablerer flere AURA-fællesskaber. Samtidig giver det os mulighed for at vi også symbolsk sætter de unge i fokus gennem den visuelle identitet. Det er sgu også fedt; rent visuelt sætter vi unge, der tilhører en befolkningsgruppe der ofte glemmes og overses i mainstream Danmark – godt gemt af vejen med vores overbevisning om at være et frisindet tolerant samfund – i centrum”, fortæller en velfornøjet projektleder, der tilføjer ”Det illustrerer også, at vi alle kommer med mere end det umiddelbare udtryk. Vi kommer med vores erfaringer, vores følelser, vores op- og nedture, vores glæde osv. Kort sagt, så kommer vi med hele vores personlighed”.

Det er det socialøkonomiske kommunikationsbureau Sivil, der har hjulpet til med at udvikle den visuelle identitet. Et samarbejde Andreas har været yderst tilfreds med. De var med det samme opsatte på at fange essensen af AURA i logoet, og var helt med på, at der skulle nedsættes et ’ungepanel’ af både erfarne brugere samt unge i provinsen, der ikke havde oplevet AURA-ånden endnu, for at den visuelle identitet både kunne opfange, hvad AURA allerede var, men også de ønsker og drømme unge i provinsen har for et AURA-fællesskab. ”Det kræver selvfølgelig lidt tålmodighed fra et kommunikationsbureau, når der er flere grupper, som skal høres i processen”, siger Andreas, der også havde en løbende

dialog med frivilliggruppen i København undervejs samt bestyrelsen for LGBT+ Ungdom og LGBT Danmark.

Sivil var også med på, at billederne skulle have en ægthed. Andreas ville have ’AURA’-unge til at agere modeller. Og i kraft af at AURA-unge er en divers gruppe med mange forskellige kønsidentiteter og seksuelle orienteringer, ønskede projektlederen også, at billederne kunne illustrere dette.

”Det var vel sådan set lidt et forsøg”, siger Andreas. ”Et af vores principper er jo også, at man skal kunne være anonym i AURA, så at gå ud og finde unge, som kunne tænke sig at få taget billeder til vores visuelle identitet er på den måde selvmodsigende”, griner Andreas igen.

Men det viste sig hurtigt ikke at være en udfordring efter Andreas havde skrevet ud i den hemmelige facebookgruppe for unge, der besøger AURA. 13 unge meldte sig som interesserede i at hjælpe til.

”Altså det var ret vildt. Det havde jeg overhovedet ikke forventet”, siger Andreas. ”Det viser måske en tillid til os og en tryghed ved projektet, hvor de unge føler sig sikre på, at der kun tages billeder, som de bryder sig om, og at vi kun bruger billeder, som de har godkendt. Måske var de mere bare interesseret i at få nye gode profilbilleder til deres facebook- og instagramprofiler”, små-ler projektlederen.

Men det var alligevel vigtigt, at de unge blev hørt om, hvad de gerne så billederne skulle give indtryk af, og hvilke scenarier og rammer billederne skulle tages i. Og deres input var helt i tråd med, hvad projektlederen havde tænkt sig.

”Jeg er efterhånden træt af at se på den entydige portrættering af unge LGBTQ+ personer, som triste, introverte mennesker. Ikke at der i sig selv er noget galt med at være ked af det, tvivle på sig selv og have mere lyst til at trække sig lidt tilbage, eller bare sidde og lytte til andre. Det hører med til at være menneske. Men de unge er meget mere end det”, fastslår projektlederen, og tilføjer, ”De er altså også vildt grineren, varme og humørfyldte at være sammen med. Og det var ret let at fange, hvad AURA er i de billeder. Måske er der opsatte scenarier, men energien mellem de unge er ægte. Det er AURA-ånden. Det kan ikke iscenesættes. De havde en fest”.

Det er ikke kun foran kameraet, at det har kunnet lade sig gøre at placere ’AURA’-unge. Bag billederne står en tidligere ’AURA’-ung, Benjamin Emil Pay.

”Noget af det som jeg altid har følt i AURA har været varme og individualitet. Det har været gældende lige siden første gang jeg var der og jeg ville derfor have samme følelse og stemning overført til billederne. Derfor tog jeg udgangspunkt i et iøjnefaldende lys og at fange de forskellige unges personlighed i kameraet”, siger Benjamin og tilføjer, ”Jeg gik meget op i at alle skulle have det sjovt og være så naturlige som muligt, ved også at lade de unge komme med idéer og input lige som hvis det var til et AURA arrangement. Det var meget uformelt, og jeg tror det er en af grundende til at billederne blev så karismatiske som de er”.

”Det er simpelthen for sejt. Jeg er vildt stolt på Benjamins vegne. Det er stort for AURA at kunne benytte sig af en tidligere ungs kompetencer. Ingen er bedre til at portrættere, hvad AURA er, end en tidligere ung”, slutter Andreas Beck Kronborg.

Se det nye logo her: